Nye buslinjer i 2019

Nye buslinjer i 2019

Når den nye metrolinje Cityringen åbner i juli 2019 får københavnerne i alt 17 nye metrostationer. Det betyder at busserne skal tilpasses, så bus, metro og tog bindes sammen i ét sammenhængende kollektiv trafiknet.

Tilpasningen af busnettet startede allerede tilbage i efteråret 2016 med det strategiske busnet (S-busserne og A-busser). Næste fase er at få de gule buslinjer – det lokale net – til at passe godt sammen med det strategiske busnet og de nye metrostationer.

På Nørrebro kommer de lokale busser til at køre lidt anderledes. Mest af alt skifter en del af busserne navn. Her kommer en opsummering af ændringerne på Nørrebro.
Læs mere hos Movia.

Ændringerne på Nørrebro
Nørrebro får i alt fire metrostationer på Cityringen i juli 2019;

  • Nuuks Plads
  • Nørrebros Runddel
  • Nørrebro St.
  • Skjolds Plads.

Ved Nørrebro St.
Den nye metrostation på Nørrebro St. vil blive Danmarks tredje største skiftested og mange passagerer vil fremover skifte mellem bus, metro og S-tog her.

Linje 5C fortsætter uændret, og det samme gælder linje 350S der begge kører ad Nørrebrogade. Foruden Linje 350S og 5C vil linje 4A også fortsat køre forbi Nørrebro St., der mod syd sikrer forbindelse langs Fasanvej mod Frederiksberg, mens linje 4As strækning mod nord omlægges ad Frederiksborgvej mod Emdrup Torv, Høje Gladsaxe og Buddinge. Endelig vil Nørrebro St. blive betjent af linje 250S, der giver forbindelse til Forum St. og Hovedbanegården, samt til Gladsaxe og Bagsværd.

8A på Jagtvej bliver til linje 18
På Jagtvej kommer der to nye metrostationer; Nuuks Plads og Nørrebros Runddel. Linje 8A erstattes derfor på Jagtvej af en lokal buslinje (linje 18), som kører med færre afgange. Betjeningen af Lersø Park Allé overtages ligeledes af linje 18, som vil sikre forbindelse til bl.a. Cityringen ved Nørrebros Runddel. Forbindelsen til Nørreport St. fra Lersø Park Allé vil fremover inkludere et skift til 6A på Tagensvej.

6A kører uændret på Tagensvej
På Tagensvej kører linje 6A uændret mellem Buddinge St. og Nørreport St. Det sikrer, at Gladsaxe, Bispebjerg og Nørrebro fortsat har en direkte og højfrekvent forbindelse mod Nørreport St.

3A skifter navn til 1A
Linje 1A vil i stedet for linje 3A køre ad Stengade og Blegdamsvej, hvilket giver forbindelse til samtlige S-togslinjer, Forum St. og de nye stationer på Cityringen ved Enghave Plads, Poul Henningsens Plads og Trianglen, samt både Hvidovre Hospital og Rigshospitalet.

Linje 6A, 15E, 150S, 184 og 185 kører uændret
Endelig vil de mange buslinjer langs Lyngbyvej, Nørre Allé og Tagensvej (linje 6A, 15E, 150S, 184 og 185) fortsat sikre, at de mange uddannelsesinstitutioner på Nørre Campus samt Rigshospitalet bliver betjent af busser.

Linje 12 omlægges, linje 66 forsvinder og 68 skifter rute
Linje 12 omlægges og betjener ikke længere Borups Allé og Rantzausgade. I stedet kører linje 12 fremover som nuværende linje 4A fra Nørrebro St. til Svanemøllen St., hvorved boligområderne ved Rovsingsgade og Haraldsgade fortsat har forbindelse til S-tog ved Bispebjerg og Svanemøllen stationer samt til Cityringen ved Nørrebro St.
Linje 66 forsvinder og linje 68 til Lyngby st. via Rantzausgade.

Københavns Kommune sender i disse dage Movias forslag i høring i lokaludvalgene, Ældrerådet, Ungerådet og Handicaprådet som optakt til en politisk behandling i foråret 2018.