Lokaludvalgsformænd: Nej til sammenlægning af sekretariaterne!
På Rådhuset er man ved at forberede Københavns Kommunens budget for 2016, som skal forhandles endeligt på plads i oktober og november 2015. Vanen tro er der fremlagt en række forslag til besparelser.
To af forslagene vil ramme Lokaludvalgene. Dels er der forslag om, at man beskærer de puljemidler, som Lokaludvalgene uddeler med 0,7 mio. kr. og dels at man samler Lokaludvalgsbetjeningen ved at sammenlægge de 10 lokale sekretariater til 5 – der er i dag et sekretariat i hver bydel. De forslag medfører en besparelse på 2,7 mio. kr.
Specielt sammenlægningen har fået Lokaludvalgsformændene til at reagere – og de har sendt følgende brev til Økonomiudvalget:
Til Økonomiudvalget & partierne bag oprettelsen af lokaludvalgene
Lokaludvalgsformændene opfordrer til, at effektiviseringsforslaget om sammenlægninger af lokaludvalgssekretariater til 5 sekretariater udgår af budgetforhandlingerne
Lokaludvalgsformændene har på møde den 7. april 2015 drøftet de fremlagte effektiviseringsforslag til budget 2016, der direkte berører lokaludvalgene. Lokaludvalgsformændene må konstatere, at Økonomiforvaltningen i de 7-8 år lokaludvalgene har eksisteret, næsten hvert år har stillet forslag om besparelser på de midler, der via lokaludvalgene anvendes til borgerinddragelse og lokaldemokrati.
Selvfølgelig vil lokaludvalgene gerne bidrage til effektiviseringer på et almindeligt niveau, hvor det er muligt. Men dette tilbagevendende ønske om, at centralisere lokaludvalgene er ikke med til at fremme borgerengagementet i København eller lysten til at lægge mange timers frivilligt arbejde for at gøre København til endnu bedre by. Disse tilbagevendende forslag, der kan betyde afskedigelser, skaber utryghed blandt de relative få de ansatte i de lokale sekretariater – hvilket også kan have en negativ indflydelse på lokaludvalgenes daglige virke.
Vi har derfor følgende bemærkninger til forslaget:
– For LU-formændene er et lokalt placeret sekretariat en hjørnesten i det lokale arbejde. Dette er derfor også skrevet ind som en del af det gældende Kommissorium for lokaludvalgene. En grundlæggende del af at være et lokaludvalg er, at man har lokal forankring og lokal legitimitet. Et sekretariat indgår i bydelens netværk, og kender de lokale sager og udfordringer, samt de lokale personer og institutioner. Det er på den baggrund, at sekretariaterne servicerer lokaludvalgenes politiske arbejde. En sekretariatsfunktion placeret andetsteds i byen har ingen indsigt i, hvad der foregår lokalt. Man vil kunne tage telefoner, modtage spørgsmål, men ikke svare på dem. Man vil kunne skrive referater – men ikke vide hvad sagerne handler om. Og der vil ikke kunne tages initiativer, fordi der ikke er kendskab til sagernes historik. Kort sagt er forslaget ubrugeligt, og vil skyde den faktuelle del af sagsbehandlingen over i favnen på de frivillige politikere.
– Vi forstår, at der på tværs af forvaltninger og fra Overborgmester Frank Jensen er et ønske om et større borgerengagement i København. Dette er desværre meget svært at genkende i disse forslag, hvor kommunen/Lokaludvalgene rykker længere væk fra borgerne. Vores erfaring fra de sidste mange års arbejde med borgerinddragelse har lært os, at borgerinddragelse fungerer bedst i øjenhøjde med borgerne, der hvor de er.
– Den foreslåede centralisering af sekretariaterne er i strid med den politisk aftale, der lå bag BRs beslutning om nedlæggelsen af Miljøpunkterne og overdragelse af miljøopgaven til lokaludvalgene. Det fremgår af aftaleteksten, at begrundelsen netop var at styrke miljøopgaven i hver enkelt bydel og ikke mindst at give borgerne i bydelene nemmere adgang til at deltage og få indflydelse via en lokal indgang i bydelene i form af decentrale sekretariater.
– Lokaludvalgsformændene finder desuden, at forslaget går imod tankerne om en mere samlet lokal tilstedeværelse af funktioner fra flere forvaltninger i bydelene.
– Lokaludvalgsformændene finder heller ikke, at en ekstraordinær nedskæring af puljemidler er en god ide. Disse midler bruges til, at støtte lokale projekter og initiativer til glæde for bydelens borgere. Hvis der er bydele, der år efter år ikke gør brug af puljemidlerne, bør der i stedet ses på, hvordan disse midler fordeles mellem bydelene.
På baggrund af ovenstående argumenter opfordres der til, at forslaget om sammenlægning af lokaludvalgenes sekretariater og forslag beskæring af puljemidler udgår af de videre budgetforhandlinger.
Lokaludvalgsformændene vil selvsagt gerne medvirke til at udvikle lokaludvalgene. Vi vil derfor foreslå, at der efter BR-valget i 2017 igen foretages en seriøs evaluering og drøftelse af lokaludvalgenes arbejde. Således at der på et oplyst grundlag kan tages stilling til eventuelle ændringer i lokaludvalgenes arbejde og organisering.
Med venlig hilsen
Ole Pedersen. Formand for Amager Øst Lokaludvalg
Lars Rimfalk Jensen. Formand Amager Vest Lokaludvalg
Erik Fisker. Formand for Brønshøj Husum Lokaludvalg
Joan Røge. Formand for Kgs. Enghave Lokaludvalg
Poul Cohrt. Formand for Christianshavns Lokaludvalg
Bent Lohmann. Formand Indre By Lokaludvalg
Mogens Petersen. Formand Nørrebro Lokaludvalg
Michael Fjeldsøe. Formand for Valby Lokaludvalg
Bent Christensen. Formand Vanløse Lokaludvalg
Thomas Warburg. Formand for Vesterbro Lokaludvalg
Axel Thrige Laursen. Formand for Østerbro Lokaludvalg
Alex Heick. Formand for Bispebjerg Lokaludvalg