Buslinjerne på Nørrebro skal tilpasses den nye metrolinje

Når metroen er færdig i 2019 skal der ske ændringer i det strategiske busnet med S-busser og A-busser.

Movia har sendt Trafikplan 2016 i høring i alle kommuner og regioner på Sjælland. Trafikplanen indeholder bl.a. forslag til udvikling i den kollektive bustrafik de kommende år.

Movias Trafikplan handler om fremtidens S-busser og A-busser efter åbningen af Cityringen i 2019. Udvidelsen af metronettet med Cityringen skal give den kollektive trafik i København og hele hovedstadsområdet et større løft, og derfor er Københavns Kommune forpligtet til at tilpasse busnettet til Cityringen, så passagergrundlaget for metroen sikres.

Det betyder, at der fra 2019 vil komme ændringer i det strategiske busnet med S-busser og A-busser, som har stor betydning på tværs af kommuner og regioner på Sjælland. (I 2018 kommer der planer for de lokale buslinjer).

I høringsperioden har Movia oprettet en hjemmeside, hvor det er muligt at læse mere om hver enkelt buslinje og få en detaljeret beskrivelse af, hvad Trafikplan 2016 og det strategiske busnet betyder for busserne i København. Du kan læse mere her: https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/trafikbestilling/bynet-2019

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til de foreslåede buslinjer kan du skrive til: noerrebrolokaludvalg@okf.kk.dk

Her kan du se de planlagte ændringer på Nørrebro:

Linje 3A nedlægges som selvstændigt linjenummer og erstattes på Nørrebro af linje 1A, der på Nørrebro kommer til at køre præcis som linje 3A gør i dag. Dermed sikres der god busforbindelse til metrostationerne ved Trianglen og Enghave Plads, samt til Carlsberg Station og byudviklingsområdet.

Linje 4A nedlægges som selvstændigt linjenummer. På Nørrebro erstattes linje 4A mellem Lersø Park Allé og Vermundsgade af en lokal buslinje, mens strækningen Vermundgade-Rovsingsgade ikke får busbetjening. Der henvises til Cityringen på Skjolds Plads og til linje 6A på Tagensvej, idet linje 4A’s betjening på netop Tagensvej overtages af linje 6A.

Linje 5A bliver til 5C. Ruten fortsætter uændret, og sikrer dermed betjeningen af Nørrebrogade.

Linje 6A fortsætter uændret i bydelen, og sikrer dermed betjeningen af Tagensvej.

Linje 8A foreslås omlagt på Nørrebro, hvor linjen ikke længere vil køre på Jagtvej. Der henvises i stedet til Cityringen og til ny lokal, buslinje. Linje 8A skal i stedet betjene strækningen Valby-Nørrebro ad Fasanvejene, idet linjen dog foreslås lagt ad Hillerødgade-Lundtoftegade frem mod Nørrebro Station. Herfra fortsætter linje 8A ad linje 66’s nuværende rute mod Emdrup, og sikrer bl.a. forbindelse til Bispebjerg Hospital.

Linje 150S fortsætter uændret i 2019, og sikrer bl.a. forbindelse fra området ved Nørre Campus til bl.a. DTU.

Linje 250S omlægges og vil fremover bl.a. køre via Frederikssundsvej til Nørrebro Station og herfra fortsætte ad Lundtoftegade frem til Borups Plads. Herfra fortsætter linjen ad hidtidig linjeføring.

Linje 350S nedlægges som selvstændigt linjenummer. På Nørrebro henvises til linje 5C og til Cityringen.

0 replies on “Buslinjerne på Nørrebro skal tilpasses den nye metrolinje”